Wiadomości phishingowe są tak przygotowywane przez cyberprzestępców, aby wyglądały na autentyczne. E-mail, który udaje, że pochodzi z wiarygodnego źródła, takiego jak bank, podatnik, organ regulacyjny lub oficjalna firma, ale w rzeczywistości jest fałszywy. Oszuści zawsze dopracowują sztuczkę „phishingu” - mogą próbować skłonić Cię do ujawnienia poufnych informacji, zawierać link do strony internetowej rozprzestrzeniającej szkodliwe oprogramowanie (często przestępcy używają podobnych do autentycznych nazw witryn) lub mieć zainfekowany załącznik.
Coraz częściej oszuści działają także za pośrednictwem komunikatorów i portali społecznościowych (np. poprzez „metodę na BLIKa”), a więcej szczegółów znajdziesz TUTAJ.
Otrzymałeś/aś e-mail od swojego banku, urzędu, czy innej instytucji? STOP! Zatrzymaj się i dokładnie sprawdź treść wiadomości. Jeśli nie kliknąłeś w żaden link w wiadomości e-mail, to dobrze. Następną rzeczą jest ustalenie, czy wiadomość e-mail jest autentyczna i nie jest oszustwem.
Dopóki nie masz pewności, że nadawca jest prawdziwy, nie powinieneś klikać w żadne linki ani na nie odpowiadać. W wiadomościach SMS lub mailach często wykorzystywane są tzw. tiny-URL, czyli skrócone adresy stron internetowych. Stąd też zalecamy zwracanie szczególnej uwagi na nazwy stron internetowych, które przesyłane są w podejrzanych mailach czy SMSach np. zamiast www.allegro.pl wykorzystywany może być fałszywy adres www.allegrosklep.online itp.
To podstawowe przykłady wyglądu i prezentacji treści potencjalnie fałszywych wiadomości e-mail. Pamiętaj, że oszuści nadal udoskonalają swoje metody phishingowe, aby wzbudzić w Tobie zaufanie do wiarygodności wiadomości.
Jeżeli nie masz pewności czy wiadomość pochodzi od faktycznego nadawcy - skontaktuj się z nim telefonicznie.
Jeśli zauważysz podejrzanego e-maila, oznacz go w skrzynce odbiorczej jako spam lub wiadomości śmieci lub podejrzany. Spowoduje to usunięcie go ze skrzynki odbiorczej, a także poinformowanie dostawcy poczty e-mail, że zidentyfikowałeś go jako potencjalnie niebezpieczny.
Zapraszamy do placówek Banku Spółdzielczego w Sztumie
Informujemy, że w dniu 25 kwietnia br. w godz. 22:00 – 23:00,
mogą wystąpić przerwy w dostępie do bankowości internetowej oraz aplikacji mobilnych w zakresie następujących usług:
zmiany limitów na karcie,
zmiany nr PIN dla karty,
zamówienia nowej karty,
zastrzeżenia lub aktywacji karty oraz pobrania PINu na SMS.
Przypominamy, że karty można aktywować i zastrzegać pod numerami:
800 888 888 lub
+48 22 515 34 25 – aktywacja
+48 22 515 31 50 – zastrzeganie
Przepraszamy za utrudnienia.