Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników Banku Spółdzielczego w Sztumie pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer lub proszą o kliknięcie w link, który przed chwilą wysłali SMS-em lub e-mailem.
Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie i że w celach "weryfikacji" (aby oszukiwany był pewny, że dzwoni policjant) za chwilę połączy się z nim policjant z Komendy Głównej Policji, który rzekomo potwierdzi kradzież środków. Zazwyczaj podczas rozmowy oszust dodatkowo podaje swój numer identyfikacyjny, który ma uwiarygodnić to, że nie jest oszustem. Informuje, że może przełączyć rozmowę na numer 112, gdzie klient będzie mógł zweryfikować jego wiarygodość. W rzeczywistości nie dochodzi do połączenia z numerem 112, tylko z kolejnym oszustem, który potwierdza wersję przedstawioną przez rzekomego policjanta. Na koniec przestępca prosi o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne lub zwraca się z prośbą o zainstalowanie niebezpiecznej aplikacji (np. AnyDesk, TeamViewer, Quick Support), dzięki której przejmuje pełną kontrolę nad telefonem/urządzeniem mobilnym ofiary. Nie rób tego!
Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.
Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:
W przypadku, gdy:
rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.
Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą!
Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). Nasze numery kontaktowe znajdziesz na https://www.bssztum.pl/kontakt. Zawsze też ręcznie wpisuj pełen adres strony banku w pasku adresu przeglądarki.
Zapraszamy do placówek Banku Spółdzielczego w Sztumie
Informujemy, że w dniu 25 kwietnia br. w godz. 22:00 – 23:00,
mogą wystąpić przerwy w dostępie do bankowości internetowej oraz aplikacji mobilnych w zakresie następujących usług:
zmiany limitów na karcie,
zmiany nr PIN dla karty,
zamówienia nowej karty,
zastrzeżenia lub aktywacji karty oraz pobrania PINu na SMS.
Przypominamy, że karty można aktywować i zastrzegać pod numerami:
800 888 888 lub
+48 22 515 34 25 – aktywacja
+48 22 515 31 50 – zastrzeganie
Przepraszamy za utrudnienia.